Thursday, October 09, 2008

Eid Mubarak 1429H

hello Ahad!ehh silap.. [terpengaruh ngn iklan celcom aku nih!] hello eberibadi..Slmt hari rayaaa..ampun maaf dipinta andai daku byk wat kesilapan ye.oklah..raye thn ni,as usual..kami sekeluarga blk johor... [again?sian ibu aku..huhuu nk wt cmne,dh kg jauh nun di utara.setakat nk blk 2 ari je xdapek tu de.....] so aku nk cite la serba sedikit pasal raye aku kali ni...

Eid Mubarak Journey

1 Syawal 1429H ~

5.45 a.m : azan Subuh bru je berkumandang,dapur aku dh kelentung-kelentang.aik?awalnye....otak aku pn mula la nk mencerna..iskk dh la tgh mamai nih...oooo bru tingat,smlm ayah awal2 dh sound, 'SESUDAH SUBUH KITA BERTOLAK.' hahaa skema sungguh.pe lg,kelam kelibut la bgn.hai la ayahandaku,mcm xsempat je anakandamu ini bersiap mengikut ketetapan waktu..

7.00 a.m : dh siap dh,tp beser la..nk kemas2 dapur,nk packing ketupat+lemang+rendang+lodeh+dsb..ape lg,ayah aku mula la bising...'LAMBAT SGT NI KENAPE?KANG XSEMPAT NK SEMAYANG RAYE!'..wahai ayahku,xkn la nk tinggalkn umah bersepah2 pulak.mesti la kna kemas sikit2 kn...dh kemas2 tu,kitorg pn berkumpul jap,bermaaf-maafan...'AYAH..IBU..ALONG MINTA AMPUN MAAF DARI HUJUNG RAMBUT SAMPAI HUJUNG KAKI.HALALKAN MAKN MINUM ALONG SELAMA INI...' huhuu sodeh la plak.haaa dh2!case closed!dlm pada tu,sempat la kitorg snap 1 gmbr famili.ayah aku dh muncung dh tuh..hihii ampun ayah..anak2 mu ini mmg degil!

7.30 a.m : perjalanan jauh xkurasa...cewahhh..hepi betul.maklumla pg raya kan.thn ni kitorg sefamili berbaju biru..kitorg naik 2 keta,JBM+WPJ.xmuat beb..gilon la tu namenye klu berhimpit 1 keta jek.ye arr..sumer skali 7org.dh la sumer nye gabak2..kaki pjg2..kot nnt ade yg tercicir plak..keta ayah ade 4 org;ayah+ibu+angah+adik.keta aku;along+aida+abg...besnye konvoi cmni kn..hemm bes mmg bess..tp serius ckp,poket aku mmg kering aa thn ni.dgn minyak,tol,duit raye lg....warghhhh!!semput tuuu.....

9.00 a.m : kitorg exit tol machap,nk g spg renggam.hemm kuar je tol sumer org bru je kuar mesjid.mmg xde rezeki nk sembahyang raye la thn ni.kompem ayah aku kt keta dpn tu membebel.selamat tinge aku..hihiii..so kitorg proceed la terus g kubur arwah atok laki aku [aku xsempat nk knal atok aku yg ni,dia je sempat knal aku..he passed away when i was 2.ayah ckp dia sgt sayang aku.nyamok selalu kna marah klu geget aku.hemm ruginye aku xkenal dia] ..ramainye org..maklumla,smpai bebetul lps org abes smyg raye...

9.30 a.m : dh abes ziarah kubur, kitorg cargas ke kluang pulak.nk ziarah kubur arwah atok pmpn aku [yg ni aku sempat la knal..meninggal masa aku form 2] .dkt je ngn umah mokde..5 minit..

10.00 a.m : kt kubur atok,time ni org dh xberapa ramai dh.so xde la sesak sgt mcm kt kubur yg td..arwah atok aku ni dlu penah jg aku masa kecik2.teringat time2 dgn dia dlu...dia sgt la garang ok,padan la ayah pn mcm rimau gak garangnye.tp garang2 dia pn,dia la yg selalu jd penyelamat aku time aku kna marah dgn ayah..dia la yg uruskn aku g skolah klu ibu kje.pastu dia rajin urut bdn aku..bess sgt...smpai hayat dia yg terakhir pn kt umah aku jugak...

10.30 a.m : kt umah mokde..wahhh rupe2nye,bkn la famili aku je biru..famili mokde biru,famili acik biru...meriahnyee!cuma famili usu je hijau.abes je bermaaf-maafan,mkn2+minum2,pe lg kn..dh kumpul ramai2 tu kjenye tangkap gmbr je lah.mmg cun seyhh..sbb warna kitorg senada jek.xcukup kt dlm umah, aku & the kazens pose maut lak kt luar umah..berlatarblkgkn gunung lmbak tu,konon cun giler aa..ensem abes!org2 pndg jek kitorg wat aksi yg melampau tahap katak tu kt tgh jln raya.pedulik hape kitorg!janji hepi kan...kann!seb baek yg pangkat makcik+pakcik sedara xjoin sekalik,klu x agaknye juling org2 ni pndang kitorg..heheheheeee...

5.00 p.m : hahaa tetibe jek dh ptg cmno nih?ntah la,xperasan plak dh ptg.cpt sgt masa berlalu..beser la kn,dh jumpa sedara2 yg ramai dlm 1 umah tu..berborak je lah kjenye..pastu mkn..pastu sembang lg..smpai dh xtau nk sembang ape agaknye,ayah ajak g batu pahat..umah paklong lan [abg tiri ayah aku] ..kitorg pn konvoi la..emmm bpe keta ek...1,2,3,4...haaa sumer join kecuali usu aku,sbb dia kna beraya kt umah sedara poksu aku plak pastu.

6.45 p.m : punye la jem nk ke bt pahat tu,huhh tensen aku.seb baik bkn aku drive.kt air hitam je dh sangkut setgh jam,belum kira bt pahat punye jem lg.last2 dkt magrib bru smpai.jenuh la depa dok tggu..igtkn kitorg xjd dtg.hahaa time magrib tu yg laki sumer siap berjemaah kt masjid lg..ade gak pekdahnye dtg time2 cmni kn...

8.45 p.m : balik2...siap buat mcm2 aksi lg bg hint nk blk.klu dibiarkn adik-beradik ni menyembang,agak smpai 12 mlm pn xabes lg..tu pn xblk terus.alang2 dh kt bt pahat,singgah lak raya kt umah sepupu ayah aku.aku pn kenal gitu2 jek.me & kazens call him pak andak.dlm kul 9 la smpai.hemm nmpk gaya mmg mcm lama lg la bru leh merehatkn diri.ayu sungguh sehari suntuk berbju kurung ni kn..

10.00 p.m : finally...abis jugak akhirnye sembang2 tu.beransur pulang la kami sumer.jgn nk g mane2 dh pasni.xlarat dh nk menapak nih.rimas2..aku nk mandiii...!!

11.00 p.m : sampai kluang...mandi [tu pun nk kna amek turn tu..seb baik cpt, dpt la no 4]

11.40 p.m : ngntuk gilerrrr......zzzZZZZzz


2 Syawal 1429H ~

hemm xde ape2 xtvt sgt..lgpn hari ni nk blk senawang dh.kejapnyee...mcm xpuas jek raye.yela kn..purpose ayah blk johor ni semata2 nk ziarah kubur atok je,klu x mmg xblk pn.so planning ari ni sblm blk,singgah umah makndak aku merangkap adik ibu aku.kebetulan dia pn kawen ngn org johor gak,jd ikut suami la kn...kna la dok kt kluang tu.kitorg gerak dri umah mokde dlm pukul 1 lebih cmtu,smpai sana dlm kul 2. sembang punye sembang..sampai la kul 4 bru kitorg gerak blk.yeaa bessnyerr..nk blk umah sendiri dh.

on de we blk tu,singgah jap R&R pagoh.tetiba jek ayah ckp 'PASNI KITA SINGGAH UMAH KAWAN AYAH DLU LAH KT SEGAMAT.' perghhhh!!segamat tuu...jauh gilerr!kul bpe la pulak nk jejak umah ni.hemm xpelah kn,raya punye pasal.lgpn pakcik tu slalu dtg umah aku..kira kasi chance la ni..

exit tol tangkak pukul 6.00,perjalanan ke segamat lebih kurang 45 min-1 jam dri tol ye puan2.dh la jln kiri kanan kelapa sawit.agak goyang la jugak klu berseorangan.hemm dpt la kulihat gunung ledang sementara nk smpai tu.smpai je sana dh magrib.semyg la dlu kn.pas smyg isteri dia pn hidangkn kitorg mee goreng.licin beb kitorg bedal.lapa punye pasal kn..huhuu...so aktiviti sembang-menyembang diteruskn hingga jam mencecah 8.30 p.m.kejap je kt situ,dh mlm kn...xreti2 nk blk ke...heheee..

akhirnya....sireh pulang ke gagang jua.kitorg smpai our home sweet home tepat jam 10.00 mlm.alhamdulillah,perjalanan kami selamat dlm menyambut aidilfitri kali ni.seronok+penat...tp xkisah la kn..hari raya ni je kite nk jmpa sanak saudara,kunjung mengunjung ni setahun sekali je pn.InsyaAllah,umur pjg kite jumpa lg thn dpn.

utk semua..SALAM AIDILFITRI SAYA UCAPKAN..
AMPUN MAAF DIPINTA ATAS SEGALA KESILAPAN..




1 comment: